آنچه در این مقاله میخوانید
کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند + بررسی تفاوت SSD و هارد دیسک + قیمت انواع قطعات لپ تاپ با قیمت عمده و شگفت انگیز
کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند
آنچه در این مقاله میخوانید

کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند؛ اگر به تازگی متوجه اختلال در سیستم لپ تاپ خود شده اید یا با مشکلاتی از قبیل کاهش سرعت در حین کار، نیاز به فضای اضافی تر و یا عدم شارژ شدن لپ تاپ و مشکلاتی از این قبیل که مربوط به قطعات داخلی لپ تاپ می شوند، رو به رو شده اید.

تصمیم‌گیری در مورد ارتقا یا جایگزینی لپ‌تاپ ی زمان انجام آن یک تصمیم بزرگ است. باید در نظر بگیرید که بین ارتقا و جایگزینی و یا تعویض سیستم کدامیک برای شما مناسب تر خواهد بود. در اکثر موارد بهبود سخت افزار لپ تاپ می تواند راهی مقرون به صرفه برای تقویت قدرت سیستم شما باشد.

دسترسی به انواع قطعات لپ تاپ در برندها و مدل های مختلف با قیمت شگفت انگیز مرکز فروش قطعات لپ تاپ

برای شروع سیستم خود را به طور کامل بازنشانی کنید

بازنشانی تنظیمات لپ تاپ
بازنشانی تنظیمات لپ تاپ

در بعضی مواقع ممکن است اصلاً به تعویض سخت افزار جدید نیاز نداشته باشید. سیستم عامل ها به مرور زمان، به ویژه ویندوز، پر از انواع زباله های دیجیتال می شوند. درایو ذخیره‌سازی شما نیز ممکن است از فایل‌های غیر ضروری پر شده باشد. هر چه یک درایو پرتر باشد، کندتر کار می کند.

قبل از تعویض قطعات لپ تاپ خود ابتدا بازنشانی کامل کارخانه را امتحان کنید. توجه داشته باشید که قبل از این کار باید از فایل های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و همچنین بازنشانی به تنظیمات کارخانه احتمالاً هیچ مشکل باتری را برطرف نمی کند.

آیا قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟

امروزه در اکثر لپ‌تاپ‌های جدید برخی از قطعات داخلی لحیم شده بوده و بدنه بسیاری از آن ها یک تکه فلزی است و دسترسی به قطعات بدون آسیب رساندن به آن‌ها امکان پذیر نمی باشد. برای تعمیر یا ارتقای این دسته از سیستم ها به ابزارهای ویژه یا تخصص حرفه‌ای نیاز می باشد. بهتر است در خرید چنین سیستم هایی به این نکات توجه داشته باشید.

آیا می توان قطعات لپ تاپ را ارتقا داد؟

برای این که متوجه شوید می توانید لپ تاپ خود را ارتقا دهید، ابتدا قسمت زیرین لپ تاپ خود را نگاه بندازید. قطعات قابل جابجایی مانند باتری، رم یا فضای ذخیره سازی را بررسی کنید تا متوجه شوید امکان دسترسی به قطعات اصلی را خواهید داشت.

بعد از برسی اولیه، اطلاعات مربوط به برند و مدل لپ تاپ خاص خود را در اینترنت جستجو کنید تا بدانید چه قطعاتی را می توانید تغییر دهید. (کتابچه مخصوص لپ تاپ خود را نیز می توانید مطالعه کنید)

توجه داشته باشید در برخی موارد با توجه به عدم هماهنگی قطعات داخلی لپ تاپ ها و یا خرید لپ تاپ های دست دوم که قطعات آن ها ممکن است تعویض شده باشد، باعث اختلال در سیستم شما شود. در این نوع موارد ارتقا قطعات سیستم به غیر از صرف هزینه اضافی برای شما سودی نخواهد داشت. توصیه می کنیم قبل از ارتقا قطعات داخلی لپ تاپ ابتدا مقاله شناسایی قطعات قابل تعویض لپ تاپ ها را مطالعه کرده و سپس اقدام به ارتقا سیستم خود فرمایید.

کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟

ارتقا قطعات لپ تاپ
ارتقا قطعات لپ تاپ

بخش های اصلی لپ تاپ که قابل ارتقا هستند عبارتند از:

  • رم
  • حافظه ذخیره سازی(hard)
  • باتری

سایر سخت افزارهای لپ تاپ مانند CPU (واحد پردازش مرکزی) یا GPU (واحد پردازش گرافیکی) به دلیل اتصال به بدنه سیستم معمولاً قابل ارتقا نیستند. پورت های داده مانند ارتقاء درگاه USB 3.0 به فناوری سریعتر مانند Thunderbolt 4 یا USB 4.0 نیز از این ویژگی پیروی می کنند.

  • پشتیبان گیری از درایوهای ذخیره سازی

قبل از اقدام به جدا کردن قطعات لپ تاپ خود، یک نسخه پشتیبان کامل از رایانه و فایل های مهم خود تهیه کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل امکان بازیابی سریعتر سیستم عامل و برنامه های خود را داشته باشید.

اگر بخواهید هارد داخلی لپ تاپ خود را با یک درایو SSD جایگزین کنید، ممکن است لازم باشد ابتدا فایل های خود را (مانند موسیقی، فیلم و عکس) را در درایو دیگری بایگانی کنید.

*انتخاب بهترین نرم افزار پشتیبان*

  • ارتقا رم لپ تاپ

معمولاً هر لپ‌تاپی فقط یک یا دو اسلات RAM در دسترس دارد که اکثرا یک اسلات رم یدکی و خالی است و لازم نیست رم جدید خریده و قبلی را حذف کنید. قبل از خرید به ظرفیت و مدل مناسب رم نسبت به لپ تاپ خود توجه داشته باشید.

چقدر رم لازم است؟

اگر لپ‌تاپ شما دارای رم 4 گیگابایتی یا کمتر است، ارتقاء آن به رم 8 گیگابایت می تواند برای بهبود عملکرد سیستم کافی باشد. اگر به رم بیشتر از 8گیگ نیاز داشته باشید، با توجه به اینکه هر برنامه ای که به این مقدار رم نیاز داشته باشد به CPU و GPU سریعتری نیاز خواهد داشت و چون این قطعات قابل ارتقا نیستند مجیور به تعویض سیستم خود خواهید بود.

رم چیست؟

رم چیست
رم چیست

حافظه دسترسی تصادفی (Random-access memory) یا (RAM) حافظه رایانه بصورت کوتاه مدت برای ذخیره‌سازی موقت داده است که برای اجرای برنامه ها استفاده می شود. RAM فقط اطلاعات را به طور موقت در زمان روشن بودن رایانه ذخیره می کند. یکی از دلایل اصلی که کامپیوترهای قدیمی با برنامه های نسل جدید پیدا می کنند درخواست رو به افزایش حافظه رم است.

اجرای کند چندین برنامه یا چندین تب در یک مرورگر وب ممکن است مربوط به حافظه RAM بوده و با ارتقا آن می توانید با سرعت و عملکرد بهتریی این کار را انجام دهید.

ارتقا درایو ذخیره سازی

معمولاً ساده ترین راه برای بهبود عملکرد کلی لپ تاپ، جایگزینی هارد دیسک با SSD بوده که بسیار سریعتر است.

اگر از قبل یک SSD در لپ تاپ دارید می توانید آن را با نسل های جدیدتر SSD آن را جایگزین کرده و ارتقا دهید. اگر SSD شما حافظه خالی کمتری داشته باشد باعث کاهش عملکرد خواهد شد. درایوهای ذخیره‌سازی هرچه فضای خالی بیشتری داشته باشند سریع‌تر کار می‌کنند.

تفاوت بین هارد و SSD چیست؟

تفاوت SSD و HDD
تفاوت SSD و HDD

هارد یا (Hard Disk Drive) بزرگترین حافظه جانبی موجود در کامپیوتر است و تقریبا همه داده‌ها از جمله سیستم عامل (Operating System)، فایل‌ها، برنامه‌ها و … روی حافظه جانبی هارد قرار می‌گیرند. ابعاد هارد دیسک‌ها معمولا به اندازه ای مابین ۳.۵ تا ۶ اینچ هستند.

هارد دیسک ها جزو فناوری قدیمی تر و کندتر هستند. آن‌ها ذخیره‌سازی داده‌های با ظرفیت بلندمدت، معمولاً از حدود 1 ترابایت تا 2 ترابایت را در لپ‌تاپ‌ها را فراهم می‌کنند و فضای ذخیره‌سازی با ظرفیت بالا با قیمت نسبتا بهتری نسبت به سایر ارائه می‌کنند.

SSD ها از لحاظ سرعت چندین برابر سریعتر از هارد دیسک ها هستند، اما قیمت آن ها در مقابل هارد دیسک ها بیشتر است. با توجه به این که که این کار عملکرد سیستم را افزایش می دهد.

علاوه بر سرعت بسیار بیشتر SSDها، آن ها سبک‌تر بوده و انرژی کمتری مصرف می‌کنند (سبب دوام بیشتر باتری می شود) و خنک‌تر از هارد دیسک‌ها هستند که بر روی دمای سیستم تاثیر بدی نمی گذارد. نکته مثبت دیگر در رابطه با SSD دوام بیشتر آن ها نسبت به HDD می باشد که هرگونه تکان یا ضربه به لپ تاپ شما کمتر از هارد دیسک به آنها آسیب می رساند.

ظرفیت SSD متناسب با لپ تاپ شما

برای این که متوجه شوید اندازه مناسب SSD برای نیاز شما چه مقدار است، بهتر است به درایو ذخیره سازی فعلی خود نگاه کرده و بر اساس میزان پر بودن اندازه آن را تعیین کنید.

SSD با ظرفیت 256 گیگابایت مناسب خواهد بود، اما بسته به نیاز شما، SSD‌های تا 512 گیگابایت می توانند مورد استفاده قرار گیرند. حافظه های SSD تا 2 ترابایت یا بیشتر در دسترس هستند، اما هزینه درایوهای با ظرفیت بالاتر که به سرعت افزایش می یابد، برای استفاده عمومی بسیار گران تر است.

تعویض باتری لپ تاپ

<yoastmark class=

تعویض باتری شما با یک باتری جدید می تواند صرفا زمان استفاده شما از لپ تاپ را افزایش دهد. اما باید توجه داشته باشید که تعویض باتری عملکرد لپ تاپ را افزایش نمی دهد، مگر اینکه لپ تاپ فعلی شما زمان زیادی را در حالت صرفه جویی در مصرف انرژی صرف کند.

لپ‌تاپ‌های قدیمی‌تر باتری قابل جابجایی دارند و تعویض باتری آن ها می‌تواند به آسانی بازکردن قفل باتری و برداشتن باتری قدیمی و جایگذاری باتری جدید باشد.

نکات تعویض باتری لپ تاپ

باتری ها اغلب به گونه ای طراحی می شوند که در یک لپ تاپ خاص قرار بگیرند، بنابراین در ابتدا مدل و پارت نامبر باتری خود را از روی باتری قدیمی یادداشت کرده و بعد از آن اقدام به خرید باتری نمایید.

با توجه به مبحث ارتقاع سیستم قبل از خرید باتری جدید، بررسی کنید که آیا رم و فضای ذخیره سازی لپ تاپ شما قابل ارتقا هستند یا نه. چرا که اگر امکان ارتقا نداشته باشند باید در نظر بگیرید که تا چه اندازه ای می توانید از لپ تاپ خود استفاده کنید قبل از اینکه نیاز به تعویض داشته باشید.

کیبورد خا جز قطعاتی هستند که قابلیت ارتقا ندارند و فقط گاهی اوقات کاربران به دلیل آسیب های وارد شده به دستگاه ناچار به تعویض کیبورد می شوند.

در چنین شرایطی اولین اقدام برای تعویض صفحه کلید لپ تاپ جدا کردن باتری از لپ تاپ است. برای این کار ابتدا پیچ‌های لپ تاپ را به آرامی باز نمایید تا آسیبی به پیچ های لپ تاپ وارد نشود. سپس نوبت به باز کردن خارهای کوچک و بزرگ موجود بر روی بدنه می‌ رسد. لازم به ذکر است که در حین باز کردن خارها دقت لازم  را داشته باشید تا صدمه ای به خارها وارد نشود.  وقتی که پیچ گوشتی، لای صفحه کلید و خار‌ها فاصله ای ایجاد کرد، به آرامی با کمک دست صفحه کلید را از آن جدا کنید. به این نکته توجه کنید که صفحه کلید از سمت بالا باز می‌شود و هرگز سعی نکنید آن را از قسمت پایین باز کنید.

بعد از باز نمودن باتری و کیبورد می توانید به راحتی کیبورد جدید را در جای خود قرار دهید و قسمت های مختلف باز شده را دوباره در جای خود ببندید. لازم به ذکر است که این کار را به آرامی انجام دهید.

نتیجه گیری:

اگر جزو دسته ای از کاربران هستید که به طور تخصصی با لپ تاپ سروکله دارند، باید درک کرده باشید که کار با یک لپ تاپ کند چقدر میتواند روی کیفیت و سرعت کار شما تاثیر گذار باشد و کارایی شما را کاهش دهد.

شما با چند راهکار ساده و با کسب اطلاعات پایه در این حوزه و مشاوره با متخصصان می توانید کارایی لپ تاپ قدیمی خود را بهتر از یک لپ تاپ نو افزایش دهید.

اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از میان محصولات سایت جستجو کنید