آنچه در این مقاله میخوانید
زایای ال ای دی لپ تاپ و تفاوت آن با ال سی دی + انواع ال سی دی لپ تاپ با قیمت شگفت انگیز+ تعویض ال سی دی لپ تاپ
مزایای ال ای دی لپ تاپ و تفاوت آن با ال سی دی
آنچه در این مقاله میخوانید

پیشرفت تکنولوژی در این عصر سرعتی باورنکردنی دارد و ما هر روز شاهد فناوری های جدید هستیم. ال ای دی یکی از فناوری هایی بود که از نزدیک به دو دهه قبل به بازار نمایشگر ها آمد و به سرعت جایگزین صفحه نمایش های ال سی دی در تلویزیون، لپ تاپ و مانیتور شد.

امروزه کم کم نمایشگر های OLED جایگزین ال ای دی و ال سی دی شده اند. البته قیمت گران این صفحه نمایشگر ها باعث شده است که افراد زیادی به سمت آن نروند و همچنان با ال ای دی و ال سی دی کار کنند. ما در این مقاله قصد داریم مزایای ال ای لپ تاپ و تفاوت های آنها با ال سی دی بپردازیم.

مرکز فروش قطعات لپ تاپ سیلیکا چندین سال است به طور تخصصی در این حوزه مشغول فعالیت بوده و شما می توانید انواع قطعات لپ تاپ از جمله باتری، آداپتور، کیبورد، انواع ال ای دی لپ تاپ و ال سی دی را به صورت اینترنتی یا حضوری(تهران) تهیه فرمایید.

ال ای دی لپ تاپ+قیمت
ال ای دی لپ تاپ+قیمت

مزایای ال ای دی لپ تاپ

  1. مصرف برق

مهم ترین مزیت ال ای دی نسبت به ال سی دی این است که مصرف برق و باتری آن خیلی کمتر است. این برای افراد زیادی مهم است؛ زیرا میزان مصرف باتری لپ تاپ و شارژ شدن آن، یکی از دغدغه های هر شخص است. برای مثال یک صفحه نمایش ال ای دی 30 درصد کمتر از یک نمایشگر ال سی دی مصرف برق دارد. حتی می توان گفت که این موضوع در صرفه جویی مصرف برق و کمتر شدن هزینه قبض برق تاثیر بسزایی دارد. از همه مهم تر، با ال ای دی لپ تاپ بیشتر می توانید با لپ تاپ خود کار کنید و کمتر نیاز به شارژ کردن آن خواهید داشت.

  1. رنگ و نور پس زمینه

لپ تاپ های دارای نمایشگر ال ای دی، رنگ های غنی تر و روشن تری دارند. ال ای دی لپ تاپ مانند نمایشگر های ال سی دی نیست که پس از مدتی رنگ هایشان با محیط مطابقت داده شود. با نور پس زمینه ال ای دی کنتراست صفحه بهتر است و رنگ ها دقیق تر هستند. البته تشخیص این تفاوت ها برای افراد عادی سخت تر است؛ زیرا بسیاری از ال ای دی ها روشنایی را با توجه به نور محیط تنظیم می کنند.

ال سی دی لپ تاپ+قیمت
ال سی دی لپ تاپ+قیمت
  1. طول عمر

هیچ شکی نیست که طول عمر ال ای دی لپ تاپ خیلی بیشتر از ال سی دی است. یکی دیگر از عواملی که در خرید لپ تاپ به آن توجه کنید، طول عمر است. اگر از لپ تاپ خود زیاد استفاده می کنید و نمی خواهید سیستم آن را برای مدت زمان طولانی ارتقا دهید، بهتر است لپ تاپ های دارای نمایشگر ال ای دی را انتخاب کنید. ال سی دی ها با گذشت زمان طول عمر کمتری دارند و به تدریج از کارایی آن ها کاسته خواهد شد. با خرید نمایشگر ال ای دی، دیگر نگران طول عمر لپ تاپ نخواهید بود.

  1. سایز و وزن

این هم یکی دیگر از مزایایی است که لپ تاپ های ال ای دی دارند. بسیاری از لپ تاپ های سبک از نمایشگر های ال ای دی یا بهتر از آن بهره می برند و نازک تر و سبک تر از لپ تاپ های دیگر هستند. نازکی و سبک بودن دو عاملی است که خیلی از افراد در هنگام خرید لپ تاپ به آن توجه می کنند.

  1. هزینه

هزینه مهم ترین گزینه در خرید لپ تاپ است. ال ای دی لپ تاپ همیشه گران تر از ال سی دی است. این موضوع به این دلیل است که هزینه تولید ال ای دی لپ تاپ بالاتر است. البته با توجه به تولید انبوه ال ای دی در ده سال اخیر، هزینه ال ای دی نسبت به ال سی دی دیگر تفاوت چندانی ندارد.

چگونه متوجه شویم که صفحه لپ تاپ ال ای دی است یا ال سی دی؟

انواع ال ای دی لپ تاپ+قیمت
انواع ال ای دی لپ تاپ+قیمت

اگر در هنگام خرید لپ تاپ خود به نوع صفحه نمایش آن دقت نکرده اید، احتمالا برایتان سخت است که تفاوت بین ال سی دی و ال ای دی لپ تاپ را متوجه شوید. هر کسی تفاوت بین این دو نوع صفحه نمایش را متوجه نمی شود. احتمالا با خواندن مزایای ال ای دی لپ تاپ، علاقمند شده اید که بدانید صفحه نمایش شما از چه نوعی است و آیا نیاز به ارتقاء آن دارید یا نه.

صفحه نمایش ال سی دی

یکی از اصلی ترین موضوعات این است که همه لپ تاپ ها نمایشگر ال سی دی دارند. درواقع ال سی دی مخفف Liquid Crystal Display به معنی نمایشگر کریستال مایع است. همه نمایشگر ها از این تکنولوژی استفاده می کنند. ال ای دی مخفف Light Emitting Diode به معنی دیود نورگسیل است. درواقع نور و دیود استفاده شده در صفحه نمایش، از جنس ال ای دی است. به طور خلاصه لپ تاپ شما از صفحه نمایش ال سی دی بهره می برد؛ با این تفاوت که نوع نورپردازی ممکن است ال سی دی باشد یا ال ای دی.

اگر لپ تاپ شما بعد از سال 2011 میلادی یا 1389 شمسی تولید شده باشد، به احتمال زیاد از فناوری ال ای دی لپ تاپ بهره می برد. لپ تاپ های قدیمی تر قطعا ال سی دی دارند.

حال بهتر است به لپ تاپ های مک بوک بپردازیم؛ زیرا این لپ تاپ ها از نمایشگر رتینا استفاده می کنند. این صفحه نمایش ها همان ال سی دی هستند که از نور ال ای دی بهره می برند. البته رزولوشن صفحه مک بوک از نمایشگر های عادی بیشتر است و همین است که رتینا را از دیگر نمایشگر ها متمایز می کند.

نحوه تشخیص ال ای دی و ال سی دی

در طول سال‌های اخیر، یکی از اقلامی که پیشرفت چشمگیری داشته است، وسایل صوتی و تصویری و به ویژه  نمایشگرها هستند.  در سال‌های گذشته سیستم ها دارای نمایشگرهای CRT بودند که فضای زیادی را اشغال می کردند به علاوه، به دلیل داشتن وزن زیاد حمل آن مشکل بود.

اما در نسل‌های جدید نمایشگرها ، شاهد تغییر و تحول چشمگیری در  ظاهر و ابعاد صفحات نمایش بوده ایم. نسل بعد از این مانیتور های حجیم نمایشگر هایی تحت عنوان LCDها بودند که به  بازار عرضه شدند. این مانتیور‌ها، به دلیل حجم و وزن کمتر و همچنین کیفیت تصویری بهتر در بین کاربران محبوبیت پیدا کردند. از این رو، کم کم صفحه نمایش‌های قدیمی، از بازار حذف شدند و جای خود را به نمایشگرهای ال ای دی و ال سی دی دادند. ای دست از نمایشگرها پیشرقته تر شدند به مانیتور‌هایLED  شناخته می شوند. همان طور که می دانید، شباهت زیادی بین نمایشگر های LED و LCD وجود دارد. اکنون سوالی که برای کاربران و خریداران پیش می‌آید  این است که نحوه تشخیص ال ای دی و ال سی دیچیست؟

با توجه به توضیحات فوق، با اینکه نمایشگرهای LED در مقایسه با نمایشگرهای LCD قیمت بیشتری دارند اما  تقاضا برای خرید مانیتورهای LED در بازار بسیار بوده و محبوبیت زادیی در بین کاربران دارد.

 

جمع بندی

همانطور که در مقاله خواندید، ال ای دی لپ تاپ نسبت به ال سی دی مزایای بیشتری دارد. آن ها برق کمتری مصرف می کنند، کیفیت بهتری دارند و رنگ ها را بهتر نشان می دهند، عمر بیشتری دارند و وزنشان نسبت به ال سی دی خیلی کمتر است. با توجه به گران شدن قیمت لپ تاپ، افراد زیادی ترجیح می دهند که لپ تاپ خود را تعمیر کنند. اگر صفحه نمایش لپ تاپ شما آسیب دیده است، بهتر است که یک صفحه نمایش جدید تهیه کنید. در اغلب موارد می توانید ال ای دی لپ تاپ را جایگزین ال سی دی کنید. فقط باید حواستان به نوع لپ تاپ و عملکرد آن باشد. برای دریافت اطلاعات لازم در هنگام خرید، می توانید از مقاله راهنمای خرید صفحه نمایش لپ تاپ در مجله سیلیکا استفاده نمایید.

 

اشتراک گذاری:
مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از میان محصولات سایت جستجو کنید